Határtalanul – Felvidék

SZÉKÁCS JÓZSEF EVANGÉLIKUS ÓVODA, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM

Utazás időpontja 2019.04.24-27.

Pályázati azonosító: HAT-18-02-0355

2019. április 24-én indultunk el a felvidéki kirándulásra. A Székács iskolából a 11. évfolyamosok utaztak osztályfőnökeikkel, az iskolalelkésszel és az intézmény igazgatójával. A csoport Fülekre érkezése után ismerkedtünk a partneriskolával, bemutattuk egymásnak iskolánkat és tanrendszerünket. A füleki gimnazisták zenés-verses műsorral készültek. Megbeszéltük az előttünk álló napok tartalmát, kiosztottuk a feladatokat.

Megtekintettük a palóc település látnivalóit. A híres füleki vár múzeumában többek között II. Koháry István utolsó várkapitány korhű öltözékét is láthattuk, sőt fel is próbálhattunk egy korabeli sisakot. A vár tetejéről szép kilátás nyílt az egész városra.

Meglátogattuk a füleki Honismereti Múzeumot, amely bemutatja a nemesség és iparosság tárgyi emlékeit és a környék lakosságának kulturális örökségét. A múzeum szép kiállításán megismerhettük az észak-nógrádi és délnyugat-gömöri palócság népművészetét is.

Az iskolába visszatérve a Motolla Kézműves Kör irányítása mellett a tájra jellemző nógrádi kézműves foglalkozásokat végeztünk. Ki lehetett próbálni a bútorfestés jellemző motívumait, makramé technikával karkötőt készíteni, illetve egy különleges húsvéti tojásdíszítési eljárást is megtanulhattak az orosházi diákok. A füleki gimnázium robotika szakköre is tartott egy bemutató foglalkozást, ahol az érdeklődők megnézhették a munkájukat.

Este Rimaszombatban volt a szállásunk, ahol vacsora után még egy esti városnéző sétán vett részt a csoport. Idegenvezetőnk irányítása mellett ismerkedtünk a Gömör-kishonti régió központjával: elsétáltunk Petőfi emléktáblájához, Tompa Mihály szobrához, ahol nagy költőinkre emlékezve felelevenítettük népszerű műveiket.

Reggel Rimaszombatban felkerestük a híres Gömör-Kishonti Múzeumot, aminek kiállításán a városra jellemző kézműves foglalkozások tárgyi emlékeit is láthattuk, de voltak ott ősmaradványok, egy múmia, régi viseletek, használati eszközök, és sok minden más is, ami gazdag, átfogó képet adott a Gömör-kishonti régió történelmének és természetének gazdagságáról és sokrétűségéről.

Útnak indulva tettünk egy rövid kitérőt Sajógömörre, ahol elsőként a különleges díszítésű evangélikus templomot néztük meg, majd Mátyás király kapás szobrát.

A Gömör-Tornai Karszt szlovákiai oldalán, a Szilicei-fennsík nyugati szélén található a Gombaszögi-cseppkőbarlang, amely a Világörökség része. A több mint 1500 méter hosszan feltárt barlang folyosóiban és termeiben fehér és vörös színekben pompázó cseppkövekben gyönyörködhetünk, különlegességnek számít a mennyezetről tömegesen függő 3-5 mm átmérőjű, 1-2 m hosszú, belül üreges cseppkövecskék, az úgynevezett szalmacseppkövek tömeges előfordulása.  Hatalmas élmény volt ennek felkeresése.

Továbbutazva megálltunk Andrássy Franciska és Dénes mauzóleumánál Krasznahorkaváralján. Síremlékük egy “mesebeli palota”: egyedülálló szecessziós műemlék, amelynek építését 1904 őszén fejezték be. Koszorút helyeztünk el Andrássy Dénes és felesége, Franciska sírjánál.

Ezután meglátogattuk a betléri Andrássy-kastélyt. A rezidenciát  Andrássy István báró, kuruc generális, a család betléri ágának megalapítója építtette. Egyik legszebb része a mintegy húszezer kötetet számláló hatalmas könyvtár. Természetesen vadászkastély lévén trófeákat is láttunk, illetve a távol-keleti gyűjtemény is sokakat lenyűgözött. A festmények között Feszty Árpád, Lotz Károly, Barabás Miklós, Benczúr Gyula, Madarász Viktor művei is megtalálhatók. Talán még ennél is nagyobb élmény volt a séta a kastélyparkban. A parkot keresztül-kasul átszelő ösvényeken egy mesterséges tóig jutottunk el szinte folyamatos madárcsicsergést hallgatva, az ugrándozó mókusokat figyelve. Visszafele egy szintén mesterségesen kialakított vízesés mellett jöttünk el, lenyűgöző élmény volt.

Később Rozsnyón tettünk egy kellemes sétát. A bányászvárost Hunyadi János foglalta vissza a huszitáktól 1452-ben, majd Mátyás király alatt fejlődött erőteljesen a régió gazdasága és a bányászati tevékenység. A város központját egy kiterjedt négyzet alakú tér alkotja, melynek látványos épületei az utolsó évszázadokból származnak. A főtér közepén áll a városi őrtorony, az eredeti városháza maradványa, mellette pedig az egykori jezsuita templom a 17. század közepéből. A tér domináns nevezetessége Andrássy Franciska emlékműve.

Este érkeztünk meg Szádalmásra, a Granárium Panzióba. A szívélyes fogadtatás és a finom vacsora után a panzió pajtájában a dernői néptáncosok fergeteges mulatságot szerveztek részünkre tánctanítással. Játékos módon még a kevésbé táncszerető fiatalokat is bevonták a közös programba, és végül mindenki úgy fejezte be az estét, hogy ismerte a gömöri csárdás különféle lépéseit.

A kirándulás harmadik napjának délelőttjén városnéző sétát tettünk Kelet-Szlovákia legnagyobb városában, Kassán. Először Rákóczi Ferenc fejedelem szobrát néztük meg a rodostói ház Kassán felépített mása mellett. Ezt követően a Kárpát-medence egyik legfantasztikusabb templomát, a Kassai dómot. Benne koszorút helyeztünk el, majd II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és Bercsényi sírja mellett elénekeltük a magyar Himnuszt. A városnézés során Rákóczi, Kazinczy, Batsányi, Baróti Szabó Dávid, Bocskai, Bethlen Gábor, Márai Sándor és egyéb más nagy magyar személyiségek életének kassai vonatkozásait ismertük meg. A legbátrabbak a dóm tornyába is felmentek, hogy gyönyörködjenek az onnan nyíló kilátásban.

Délután a Szádelői-völgy meghódítása volt a célunk, az UNESCO Világörökség részét képező vadregényes, sziklacsodákkal teli szurdokvölgyben kirándultunk. A tanösvényen járva tanulmányoztuk a terület különleges növény- és állatvilágát, illeszkedve földrajzi tanulmányainkhoz is. Felkapaszkodtunk az egyik kilátósziklára is, onnan beláttuk az egész völgyet. A szádelői parkolótól a Szádelői völgyön át a Borkai hágóig kb. 10 km-es utat tettünk meg, melynek leküzdése hatalmas élmény volt az Alföldről érkezett diákok számára.

A szállásunkra való visszaérkezés után íjászati bemutató volt a panzió tágas kertjében. “Tüdő”, azaz Kmotrik Péter íjász tanítgatta az érdeklődőket az íj használatának fortélyaira. A végén egy kis versenyt is rendeztek, hogy kiderüljön: ki a legügyesebb.

Hazafelé indulva az első megállónk Alsósztregován volt, a Madách Imre szülőkastélyában berendezett csodálatos, interaktív múzeumot tekintettük meg. Sokat tanultunk belőle, amely majd jól hasznosítható lesz a jövő évi érettségin. Kicsit később megálltunk még Szklabonyán, Mikszáth Kálmán emlékházánál is. Diákjaink segítségével felidéztük az írónak a jelentősebb műveit. Koszorút helyeztünk el a Mikszáth-szobornál, és megnéztük szülei sírját is a szemközti temetőben.

Este fáradtan, élményekkel telve érkeztünk haza Orosházára.