Iskolánk digitális munkarend esetén életbe lépő szabályozása itt olvasható, illetve innen letölthető.
Intézményi protokoll digitális munkarend esetére
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által megfogalmazott intézkedési terv rögzíti, hogy oktatási intézményekben, a fertőzésgyanú és annak beigazolódása esetén az EMMI a Nemzeti Népegészségügyi Központtal közösen megvizsgálja, hogy szükséges-e elrendelni a hagyományostól eltérő munkarendet. Az intézményekben a tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről az Operatív Törzs dönt. A tantermen kívüli, digitális munkarendben a nevelés-oktatás, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók közötti online vagy más, személyes találkozást nem igénylő kapcsolatban, a munkarend visszavonásáig, digitális eszközök alkalmazásával történik.
A Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium Digitális Intézkedési Terve
- A digitális munkarend bevezetését követően minden osztályfőnöknek kötelessége tájékoztatni a szülői csoportokat, valamint a diákközösségeket a kialakult helyzetről.
- A megváltozott munkarend első tanítási napján délelőtt 11 óráig minden szaktanár az összes általa tanított felsős és/vagy gimnazista osztályközösség számára Discordon elküldi a tanítási hét hátralévő napjaira vonatkozó tantárgyi utasításokat (online-órák, használt platformok, beadandók, feladatok, stb…). További digitális munkahetek esetén ez a tanítási hét első napján 11 óráig megtörténik.
- A digitális kapcsolattartás és tanulásszervezés elsődleges platformjai iskolánkban a szekacs.hashtag.school és a discordapp. Ezek mellett más, már bevált eszközök/csatornák/alkalmazások is használhatók, amennyiben a tantárgy jellege, a digitális oktatás módszerei, szükségletei ezt kellően indokolják. Ilyen esetben fokozottan ügyelni kell arra, hogy az egyéb alkalmazásokat használóknak ne kelljen aránytalanul sokfelé osztani a figyelmüket, a tanításra/tanulásra szánt idejüket és erőforrásaikat.
- Az elrendelt digitális munkarend ideje alatt a pedagógusoknak nem kell tanítási időben az iskola épületében tartózkodni, sőt kívánatos, hogy oktató munkájukat otthonról végezzék. Ugyanakkor – amennyiben a digitális munkarendet elrendelő hatóság engedélyezi – nem tilos számukra bemenni az iskolába, ha azt a munkájuk végzéséhez szükségesnek ítélik.
- Az órákat adminisztrálni az e-napló haladási részében az eredeti órarendi helyére beírt órával kell. Az óra anyaga mellett történjen utalás a tananyag átadásának/kiküldésének formájára, eszközére is. A diákok mulasztásának és a mulasztás igazolásának adminisztrációja ebben a munkarendben értelemszerűen szünetel.
- Az adott tanítási héten a heti óraszámnak megfelelő tananyagtartalom kiadása és feldolgozása kell hogy megtörténjen digitális formában.
- A 12. évfolyamon a diákokat emelt- és középszintű érettségire készítjük fel. Az érettségi tantárgyaknak a 12. évfolyam osztályaiban különlegesen magas prioritása van. A 11. és 12. évfolyam érettségi felkészítőit (közép és emelt szinten) online tanóra formájában javasoljuk kötelezően megtartani.
- Minden szaktanár az általa tanított csoportok digitális oktatásáról 8-10 soros, de legfeljebb egy A4-es oldal terjedelemben beszámolót készít, melyben kitér a tananyagban való előrehaladásra, az értékelésre, a diákcsoport együttműködésére. Beszámolóját az intézmény vezetőjének küldi meg a digitális munkarendben töltött 2 hetes – adott esetben hosszabb – oktató-nevelő tevékenység után. Ez a beszámoló a napló haladási részének kötelező melléklete, így a munkaügyi dokumentáció része. Fontos újra megjegyezni: a haladási naplót az eredeti órarendi óráknál könyvelni kell.
- Értékelés/osztályozás: általános alapelvként 2 hetente 1 érdemjegy megállapítását határozzuk meg – függően a digitális munkarend hosszától.
- Ha a szaktanár azt tapasztalja, hogy a virtuális osztályteremben megszűnik egy diák aktivitása, vagy nagyon hézagos a többiekhez képest, akkor ezt jelezze az osztályfőnöknek.
- Az alsó tagozatos osztályközösségek tanulói minden nap reggel 8 óráig megkapják a napi feladatukat. A feladatok kiosztása, visszaküldése, a diákokkal való kommunikáció a szekacs.hashtag.school, a zoom, a discord, valamint facebook, és messenger alkalmazások segítségével történik. Kérjük az alsó tagozaton tanítókat, hogy álljanak a szülők rendelkezésére és segítsék azok otthoni, tanulást segítő munkájukat.
- A felső tagozaton és a gimnáziumban az információátadásra kötelezően használt platform a Discord, tanításra az iskola által preferált a szekacs.hashtag.school.
- A tavaszi digitális munkarend tapasztalatai, valamint szülői kérések alapján a kollégák mindenképpen tartsanak online órákat a digitális munkarend idején, az alábbi rend szerint:
– fő tantárgyak (magyar nyelv és irodalom, idegen nyelvek, történelem, matematika) esetében osztályonként legalább heti 2 óra,
– heti két órás tantárgyak esetében legalább heti 1 óra,
– heti egy órás tantárgyak és testnevelés esetében legalább kéthetente 1 óra.
Ezen órák időpontjai a hagyományos órarendi órák időpontjára essenek, mert így biztosan elkerülhető az órák ütközése. Ettől eltérni osztályfőnökökkel / osztályközösségekkel való egyeztetés után, ésszerű szervezés mentén megengedett. Az online órák tartalmukban a tananyaggal való továbbhaladásról, gyakorlásról, feladatok megoldásáról/ellenőrzéséről szóljanak, illetve tanár és diák közötti konzultációs lehetőséget nyújtsanak.
14. A kialakult helyzetben minden pedagógusnak maximális körültekintést, rugalmasságot, türelmet és együttműködést kell tanúsítania – diákkal, szülővel és kollégával szemben egyaránt. Az iskolavezetésnek pedig mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a pedagógusok munkáját a legmesszebbmenőkig támogassa, számukra minden szükséges tudnivalót és segítséget a kellő időben és a kellő rendszerességgel biztosítson.
Orosháza, 2020. szeptember 18.
Nagy Róbert intézményvezető