KOMPETENCIAALAPÚ KÉSZSÉG-
ÉS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS

Intézményünk sikeresen pályázott a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben című pályázaton (TÁMOP 3.1.4). A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg. A pályázatnak köszönhetően a 2009/2010-es nevelési évtől beépült nevelőmunkánkba a kompetencia alapú készség- és képességfejlesztés.

Változó világunkban a sikeres alkalmazkodáshoz szükségessé vált az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése, illetve a kompetencia alapú nevelés, oktatás elterjesztése a közoktatási rendszerben.

A közoktatás hosszú távú stratégiája megjelölte a szükséges fejlesztési irányt és eszközrendszert. Ennek alapján a projekt a kompetencia alapú nevelés módszertanának és eszközeinek elterjesztését kívánja megvalósítani, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a gyermekek képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését támogatja. A rendszerben meglévő szelektív hatások mérsékelésével, az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.

A Helyi Óvodai Pedagógiai Programunkba adaptált innováció megőrzi az addigi gyakorlat értékeit, ugyanakkor a kompetenciát, mint aktív cselekvő gyakorlatot kulcsfogalomnak tekinti. Felkínál egyfajta pedagógiai szemléletet – mely az inklúzió, megjelöli a hozzá vezető utat – ami az integráció és megmutatja a megvalósítás módját, gyakorlatát – ami a differenciálás.

A program az ismeretközpontú nevelés-oktatásról a kompetenciák fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A kompetencia nemcsak lehetőséget jelent, mint a képesség, hanem a tényleges tevékenységvégzést is, ami megfelelő hozzáállást (attitűdöt) és motivációt is magában foglal. A cselekvéseken, a megtapasztaláson keresztül fejleszti a képességeket. A tevékenység által történő fejlesztés nem más, mint kompetenciafejlesztés.

Óvodánk keresztény pedagógiai programja és a Kompetencia alapú óvodai programcsomag szemléletben, alapelvekben, célokban, feladatokban, nevelési módszereiben és eszközeiben egyaránt harmonizálnak, ezért a kapcsolódási pontok mentén, a két program illesztése egymást támogató, erősítő rendszerré formálódott.

„Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik,
akkor sem tér el attól.”    (Péld 22,6)