Mi a pályaorientáció, és miben több, mint a pályaválasztás?
A pályaorientáció összetett szó, aminek az előtagja közismert kifejezés, az utótag pedig tájékozódást, eligazodást jelent. A fogalom azonban sokkal összetettebb, mint az egyes szakmák, foglalkozások megismerése, mivel a sikeres pályaválasztáshoz elengedhetetlen az önismeret, azon kompetenciáknak és készségeknek az ismerete, esetleges fejlesztése, melyek szükségesek a kiválasztott pályára történő elhelyezkedéshez.
A korábbi évektől eltérően idén a gimnáziumi diákok számára a pályaorientációs nap középpontjában önmaguk megismerése állt, különböző állomásokon, változatos tevékenységeken keresztül közelebb kerülhettek önmagukhoz, segítséget kaptak a siker és a kudarc feldolgozásához, valamint gyakorlati feladatokon keresztül is kipróbálhatták magukat.
A gimnáziumi képzés végén várhatóan minél több diák fog a felsőoktatásba jelentkezni, ezért a nap egy plenáris előadással kezdődött az iskola dísztermében, ahol Zámori Ida, a gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Kollégium igazgatónője tartott egy információval teli és széleskörű előadást a felsőoktatási érettségi és felvételi rendszer 2024-től bevezetésre kerülő változásairól.
Ezután az osztályok a honvédség, a Bélaműhely, a Mi-Értünk Egyesület és a Kodolányi egyetem munkatársai által vezetett foglalkozásokon vehettek részt, valamint osztályfőnökük vezetésével önismereti teszteket tölthettek ki a nap folyamán.
A 9. évfolyam különleges élménypedagógiai foglalkozásáról az alábbi gondolatok születtek:
„A díszteremben olyan tárgyakból készített hangszereket mutatott be a Bélaműhely nevű zenei formáció, amit mi valószínűleg kidobnánk. Ki is lehetett próbálni ezeket a zenei eszközöket. Nekem nagyon izgalmas volt, hogy például fel nem használt járólapokból, PET palackoból, vasrudakból, fadobozokból is lehet hangszert készíteni. Olyan tárgyakból készítették ezeket az eszközöket, amit én álmomban sem gondoltam volna.” (Novodomszki Jázmin 9/A)
„A „Bélaműhely” zenés élménypedagógiai előadásán először egy különleges hangszerbemutatón vettünk részt. A hangszerek különféle újrahasznosított anyagokból (pl. műanyag palack, kartondoboz, bicikli kormány, tönkrement billentyűzet) készültek. A koncert után mi is kipróbálhattuk ezeket a különleges hangkeltő eszközöket. Ez nagy élmény volt! Végül a „Karmesterjáték” következett. A bátor jelentkezők azt is kipróbálhatták, hogy milyen érzés karmesterként vezényelni az együttest, és így létrehozni egy közös, improvizatív alkotást. A közönség nagy tapssal jutalmazta őket. Köszönjük a különleges élményeket, a zenészek közvetlenségét és a jó hangulatot!” (9/B osztály)
A felsőbb évfolyamosok beszámolói is hasonlóan pozitív élményekről számoltak be:
„A Kodolányi János Egyetemről megtudtunk pár alapvető információt röviden, mivel már többször voltak nálunk vendégek, ezért jól ismerjük az egyetem lehetőségeit. Ezt követően beszélgettünk az elképzeléseinkről, külön tetszett az, hogy nyitottak voltak és nem ragaszkodtak ahhoz, hogy mindenképpen őket válasszuk.” (Hajdu Réka)
„Véleményem szerint a honvédség ismertetője azoknak a fiataloknak volt kedvező, akik már fontolgatták a katonai pályát, hiszen megismerkedhettünk a formáival, a támogatásokkal, fizetésekkel és még sok más lehetőséggel.” (Rajki Mercédesz)
„Az első állomásunkon a Mi-Értünk egyesület egyik segítőjével találkozhattunk. Főként jövőbeli céljainkról beszélgettünk, valamint a lelki egészségünk fontosságáról. Rájöttünk, hogy jövőbeli sikereink eléréséhez nélkülözhetetlen, hogy ismerjük önmagunkat, és foglalkozzunk mentális egészségünkkel.” (Nyári Zsófia)
„A Mi-Értünk Egyesület másik állomásán az egyesület egyik munkatársával találkoztunk. A beszélgetésünk fő témája a siker volt. Az állomásvezetőnk sokat tudott segíteni számunkra abban, hogy elmagyarázza, hogyan álljunk hozzá az esetleges kudarc érzéséhez.” (Benkő Máté)
„A gyakorlati feladatokat rejtő állomáson a 11/B osztály lelkesen vetette bele magát a tevékenységekbe, melyek között szerepelt pénzválogatás és -számolás a kereskedelmi területet jelképezve, a precíziós asztalnál csipesszel válogathattak különféle magvakat, illetve az építkezés nehézségeivel is megküzdhettek a Jenga-fal létrehozása közben, csakúgy, mint ahogy a térlátást igénylő hologramos puzzle kirakásánál is sikeresen megmérették magukat. A szabás-varrás helyszínen a fiúk is megvillantották a kreativitásukat és a fantáziájukat, a legnépszerűbb feladat azonban a gépírássebesség-számláló volt, ahol egyikük hihetetlen sebességgel „püfölte” a billetyűzetet. Nagyon érdekes és izgalmas volt mindenkinek ez a helyszín!” (11/B)
A pályaorientáció nem egy egyszeri esemény, hanem egy hosszabb folyamat, amely a megfelelő döntést készíti elő. A döntés helyességét azonban kizárólag az idő képes megválaszolni, hiszen csak később, az egyetemen vagy munka közben érezhetjük, hogy jól döntöttünk-e. A visszajelzések alapján elmondhatjuk, hogy mindenképpen szükség van ezekre a diákok számára megszervezett napokra, még akkor is, ha ott és akkor nem biztos, hogy hasznosnak éreznek egy-egy foglalkozást, bár előfordult olyan is, hogy valaki egy ilyen napon érezte meg az elhívást egy adott szakmára, és ma már egyetemista azon a szakon.
Továbbra is igyekszünk majd változatos és minőségi programokat szervezni a fiatalságnak a jövőben is, hozzájárulva a döntés meghozatalának megkönnyítéséhez, mind az önismeret, mind pedig a pályaismeret fontosságát szem előtt tartva.
Schmittinger Anikó
gimnáziumi osztályfőnöki munkaközösség-vezető
A gimnáziumi pályaorientációs napról képgaléria itt található.