Ismerkedés a Kárpát-medence élővilágával

Alig kezdtük el a tanévet, egy szenzációs kirándulásra ment az ötödik és hatodik évfolyam. Szarvasra, a Körös-Maros Nemzeti Parkba látogattunk el egy napra. Ismerve a gyerekeket, nagyon szeretik az állatokat, és a természetet. Ezért is hagyomány iskolánkban, hogy minden ötödik osztály év elején ellátogat ide. Előszőr nagy csodálattal nézték a nemzeti parkot bemutató természetfilmet, amelyről utána azt nyilatkozták, hogy „Nem is tudtam, hogy ilyen szép helyen élek!”. A központi épületben megrendezett állandó kiállításban is a kipróbálható, játékos, belenéző és megérinthető tárgyak, állatok, helyek tetszettek nekik. Pl. bebújtak a hód járataiba; játszottak az állatos társasjátékkal; bekukucskáltak az állatok leírásához, majd hangosan felolvasták őket.

Ezek után elindultunk a kijelölt útvonalon az állatokhoz, közben érintettük a gyógynövénykertet. Minden állatnál sok időt töltöttünk, – elolvastuk róluk a tudnivalókat -, többet is, mint kellett volna, mert sok-sok kérdést tettek fel nekünk a gyerekek. Mindegyiket meg akarták simogatni, közel akartak menni, nehéz volt visszatartani őket. Megbeszélés után azt is megértették, hogy ha nem zajonganak, csendben figyelnek, akkor az állatok is közelebb jönnek, nem ijednek meg tőlük. Számomra meglepő volt egy-két tanuló tájékozottsága, tudása az állatok életmódjával kapcsolatban. A legtöbb időt a kacsák etetésével töltöttük, majdnem kiürítettük az etetőanyaggal feltöltött „gépet”.

Az európai bölény hatalmas termetével mindenkit lenyűgözött. Ez a faj az Európai Bölény Fajmegmentő Program részeként látható Szarvason. Bár már nem veszélyeztett állat, de a „fenyegetettség határán” lévőnek minősül.

Különleges volt még az aranysakállal való találkozás, amiről megtudták a gyerekek, hogy egy időben teljesen eltűntek hazánkból, az utóbbi néhány évben azonban annyira elszaporodott, hogy már invazív fajnak minősül.

Kedvencek voltak még a farkasok, a simogatható háziállatok és a rókák. Persze felsorolhatnám az összes állatot, mert valakinek mindegyik kedvenc volt. Rengeteg képet készítettek a gyerekek, s még utólag is nézegették, emlegették a látottakat!

Egy fontos dologért nagyon megdicsértem a gyerekeket utólag: azt vettem észre, hogy amerre mentünk, és észrevettek valahol egy – egy eldobott szemetet, kérés nélkül felvették és a szemetesbe dobták. És nemcsak egy tanuló, hanem az osztály többsége!

A gyerekeket megkérdezve, ezért tetszett nekik ez a nap:

• Az volt a jó, hogy sok szép állatot láttunk. Az én kedvencem a bivaly volt. Meg a nyúl és a birka. És az akvárium is nagyon jó volt, ahol olyan halak voltak, mint amiket horgászni is lehet a Körösben. (5. osztályos diák)
  • Nekem azért tetszett, mert sok új dolgot tudtam meg. Nagyon szeretem az állatokat, ezért jó volt, meg tetszett a jávorszarvas is. (5. osztályos diák)
  • Nagyon sok állatot, gyógynövényeket láttunk. A bölények etetése tetszett a legjobban, répát, almát adhattunk nekik, ez volt a legjobb. Sok újat tudtunk megismerni. És az idegenvezető állatgondozó is nagyon kedves volt. (6. osztályos diáklány)
  • Nagyon tanulságos volt, mert megismertem a gyógynövényeket is. Meg nagyon sok dolgot megtudtam az állatokról, például hol él, mit eszik. Bölényt etettünk répával és almával, és az kicsit félelmetes is volt. Az aranysakál volt a kedvencem, mert annyira különleges volt. (6. osztályos diáklány)
  • Milyen volt a szarvasi kirándulás? Tanulságos: mert rengeteg olyan állatot láttunk, ami védett. Izgalmas: mert rengeteg vadállatot lehetett etetni, állatokat simogatni. Szép: mert erdős, füves, fás, tiszta levegőjű helyen voltunk. Jó: mert együtt lehettünk az osztállyal. (6. osztályos diák)
  • Nagyon jó volt, mert meg lehetett tudni, hogy milyen állatok vannak a Kárpát-medencében. Élveztem a friss levegőt és a szép tájat. Szép volt a gyöngybagoly, az uhu is, és nagyon tetszett az európai bölény, amit etettünk. (6. osztályos diák)
  • Nekem azért tetszett a szarvasi kirándulás, mert sok olyan dolgot megtudtam a védett állatokról, amit természetismeret órán nem tudtam volna meg. Lehetett etetni Dezsőt, a vaddisznót. Megtudtuk róla, hogy szeret a sárban fürödni. És tetszett Pákó, a fekete holló is. (6. osztályos diák)
  • Nekem az tetszett ebben a kirándulásban, hogy közelebb kerülhettünk az állatvilághoz. A családommal is voltam már itt, az állatparkban, de az osztállyal sokkal jobb volt. A kirándulás tanulsága, hogy nemcsak a telefonban van feledhetetlen élmény. Én például nagyon élveztem, amikor a bölényt megetethettük. (6. osztályos diák)
  • Nekem nagyon tetszett, hogy sok állat volt, és a növénykert is jó volt. Sokat tanultam belőle és jólesett egy kis kirándulás is. (6. osztályos diáklány)

Koncsek Árpádné

osztályfőnök

A programra a Teremtés hete 2021 rendezvények között került sor, így az esemény szerepel ezen a térképen is. A megvalósulást a Magyarországi Evangélikus Egyház Ararát Teremtésvédelmi Munkaága 60.000 forinttal támogatta.