Boldogságprogram
A Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatot hirdetett a magyarországi és határon túli nevelési-oktatási intézmények számára „Boldog Iskola” és „Örökös Boldog Iskola” cím elnyerésére.
Intézményünk a Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium a 2017/2018as tanévben megpályázta a „Boldog Iskola” címet.
A program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás korosztály számára. „A Boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget.” (Boldogságprogram)
A Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti az önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek.
A pályázat egyik feltétele az volt, hogy az iskola legalább egy tanulócsoport bevonásával igazoltan tartson legalább egy Boldogságórát, és a program fenntartását a következő évben is vállalja. Ez az előző tanévben meg is történt a 3.b osztály bevonásával, Feketéné Varga Mónika tanítónő irányításával. Az idei tanévre már újabb három csoport jelezte kapcsolódási szándékát: az 1.a Nagyné Györgyi Szilviával, az 1.b Jankó Mónikával és a 6.a Koncsek Árpádné vezetésével. Természetesen a 4.b osztály is folytatja a munkát. Így nyertük el az idei tanévre a Boldogiskola cím megtartását.
Céljaink:
* Tolerancia: egymás elfogadása, a közösségi lét, szolidaritás.
* Az önismereten alapuló öntudat, amely egyben a másik ember tisztelete is.
* A nyitottság, a kíváncsiság, a játék és az öröm jogának biztosítása, a szeretet.
* A problémamegoldás képességének a kifejlesztése, mert tanulni csak az élethelyzetekből adódó problémák megoldásával lehet. E nélkül nem tud fejlődni a jellem, a személyiség.
* Az egymás iránti segítőkészség, tisztelet, együttérzés élményével gazdagodás a mindennapi gyakorlatban.
* A vitakultúra elemeinek (bírálat, önbírálat, ok-okozati összefüggések, a mások véleményére való odafigyelés, nyelvi megformálás) folyamatos alkalmazása.
* Minél szélesebb körű önkifejezési lehetőségek biztosítása.
* Az alapvető erkölcsi értékek megismerése, felismerése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása.
* A környezetre és önmagunkra irányuló helyes, pozitív irányú cselekvésre és aktivitásra késztető érzelmek kialakítása.
* Az önismeret és világkép kialakítása, illetve az önismeret építésére irányuló igény felkeltése, fejlesztése.
* Kitartás, céltudatosság és elkötelezettség a célok megvalósításában.
A teljes Boldogságprogram 10 egymásra épülő témából áll, melyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök a következők:
Szeptember |
Boldogságfokozó hála |
Október |
Optimizmus gyakorlása |
November |
Kapcsolatok ápolása |
December |
Boldogító jócselekedetek |
Január |
Célok kitűzése és elérése |
Február |
Megküzdési stratégiák |
Március |
Apró örömök élvezete |
Április |
Megbocsátás |
Május |
Testmozgás |
Június |
Fenntartható boldogság |
A csoportok havonta legalább egy boldogságórát tartanak, ahol feldolgozzák az adott témát. Ha lehetőség van rá, akár több órát is lehet rá szánni. A megtartott órák a tanmenetek reflexióiban követhetők nyomon. A magyar nyelv- és irodalom, a környezetórák, a rajz órák illetve a napközis foglalkozások adhatnak otthont ezeknek a témáknak. A témák feldolgozásánál az iskolára jellemző tanulásszervezési eljárásokat alkalmazzuk. A megtartott órákról rövid beszámoló, illetve a tanulók munkái kerülnek feltöltésre a „Boldogságprogram” webfelületére.
Az érintett osztály szülői munkaközössége tájékoztatást kap a programról és szülői beleegyező nyilatkozattal járul hozzá a megvalósításhoz.
Feketéné Varga Mónika
a Boldogságprogram felelőse