Magyarok az ősök útjain

Beszámoló a 11. évfolyam Partiumban tett tanulmányi kirándulásáról

A Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium 11. évfolyama abban az élményben részesült, hogy elutazhatott a történelmi jelentőségű helyszínekben rendkívül gazdag Partiumba, Romániába egy négynapos tanulmányi kirándulás keretein belül. Iskolánk 11. évfolyamos diákjaival minden évben bejárjuk Partium vidékét, felkeresve a magyar irodalom jeles alakjainak születési helyét, vagy egy-egy, a magyarság számára jelentőséggel bíró emlékhelyet. Célunk tehát a tanulók kulturális ismereteinek bővítése, a határon túli, valaha színmagyar települések és a fontos történelmi eseményhez kapcsolódó helyek feltérképezése, az élmény alapú tanulás és az osztályközösségek építése volt. A kirándulás Károlyi Fülöp Béla nevéhez köthető, hiszen ő találta ki és tette lehetővé először ezt az utat 2003-ban, mely azóta minden évben megrendezésre kerül. Az idei évben 34 diák vett részt az ismeretszerzésben tanáraikkal, osztályfőnökeikkel együtt.

Partium az a hely, melyet minden magyar embernek ismernie kell, irodalmi, történelmi és kulturális okok miatt. 2024. szeptember 24-én indultunk útnak, látogatásunk első megállója Nagyszalonta volt, ahol Arany János költőnk született.  Itt megtekintettük a magyar irodalom híres alakjának szülőháza helyén álló, emléktáblával megjelölt tájházat az Arany János utcában, majd a Csonka tornyot és a benne elhelyezkedő Arany János Emlékmúzeumot. Az idegenvezetésnek köszönhetően megtudhattuk, hogy a szerző fia, a versbeli „Lacika”, azaz Arany László politikus, országgyűlési képviselő, a 1885-ben ajánlotta fel apja relikviáit, könyvgyűjteményét és kéziratait a városnak. Ennek köszönhetően mi is megtekinthettük Arany János eredeti tárgyait, melyeket a mindennapokban használt. Magával ragadó élmény volt látni a költő által írt műveket kéziratos formában.

Kirándulásunk következő állomása Nagyvárad volt, ahol a városi séta alkalmával megtekintettük a római katolikus székesegyházat, amely belülről gyönyörű részletekben gazdag, meghitt látványt nyújtott. Ezt követően megtekintettük a Holnapos szoborcsoportot. A kis szögletes asztalkát négyen veszik körbe: Ady Endre, Juhász Gyula, Dutka Ákos és Emőd Tamás. Ezt az alkotást az különbözteti meg a szokványos köztéri szobroktól, hogy a sétálóutcán felállított életnagyságú bronz műalkotás üresen hagyott székére bárki leülhet, s így részese lehet a Holnaposok irodalmi csoportosulás szellemi örökségének.

Megcsodáltuk a Szigligeti Színház épületét is, amely egy mai napig működő színház, majd a Fekete Sas Palota ólomüveg díszének szépsége kápráztatott el minket.

A városi séta után Sződemeterre látogattunk, Kölcsey Ferenc szülőhelyére, ahol a Kölcsey Ferenc Egyházi és Kulturális Központot és a református templomot látogattuk meg. A magyar himnusz eléneklése közben azt érezhettük, mintha a múlt és a jelen fonódott volna össze egymással.

Másnap elutaztunk Erdődre, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia házasságkötésének helyszínére. Az atyai tiltakozás ellenére a költő feleségül vette Júliát az erdődi vár kápolnájában, megismerkedésük egyéves évfordulóján, 1847 szeptemberében. A hely további nevezetessége, hogy Petőfi legszebb költeményei között foglalnak helyet azok, melyeket itt, Erdődön, a szomorúfűz melletti sziklánál írt.

Utána Koltó fogadott bennünket, ahol a híres Teleki-kastély található, benne a Petőfi Sándor Múzeummal. A szerelmesek itt töltötték mézesheteiket. A tanulókat is megfogta ennek a helyszínnek a varázsa, és az, hogy láthatták a kőasztalt, és a somfa utódját, melynél Petőfi írta a Szeptember végén című alkotását. Koszorúzással és verssel állítottunk emléket a régmúltnak.

Következő állomásunk során a Rákóczi-szabadságharcra emlékeztünk az 1711-es szatmári béke emlékművénél, a majtényi síkon.

Másnap reggel Kaplonyban a Károlyi család történetével ismerkedtek meg a diákok. A Károlyi-család ősi birtokán, a Nagykároly melletti Kaplonyban található a nagy múltú família impozáns kriptája. A Károlyiak az egyik legrégebbi nemesi magyar család, mintegy ezeréves családtörténetük egyidős és egybefonódik a magyarság Kárpát-medencébe érkezésével. Leszármazottaik szerte a világban élik mindennapjaikat, végső nyugalomra azonban még mindig vannak, akik Kaplonyban hajtják fejüket, a Károlyi Sándor megálmodta családi mauzóleumban.

Utunk következő állomása Érmindszent volt, ahol megtekinthettük Ady Endre szülőházát és az emlékmúzeumot, ahol koszorúval tisztelegtünk Ady munkássága előtt.

A kirándulás egyik legemlékezetesebb helyszíne Nagykároly volt, ahol megnéztük a híres kastélyt. A kastély gyönyörű építészete sokakat lenyűgözött.

Ezt követően a testvériskolánkat is meglátogattuk, ahol lehetőségünk volt megismerkedni a helyi diákokkal. Nagyon barátságosan fogadtak minket, és jó érzés volt látni, hogy a határon túl is élnek magyar fiatalok, akik ugyanúgy kötődnek a kultúránkhoz, mint mi.

Az út során bejártuk Partium több fontos városát és helyszíneit, ahol magyar költők és írók éltek és alkottak. Ezek a helyek mind különleges élményt nyújtottak, és sokkal közelebb hozták számunkra történelmünket és irodalmi örökségünket. Az egész kirándulás során élmény volt hallgatni Hajdu Attila tanár úr történeteit, melyek sok érdekességgel szolgáltak a diákság számára. Megdöbbentő volt átérezni, hogy többszáz évvel később még mi is ott tudtunk állni, ahol a kor nagyjai éltek. Szembesültünk azzal, hogy az iskolában tanult versek mögött egy valós ember élete és története húzódik meg, és hogy a magyar történelem és irodalom tovább él és hatást gyakorol ránk. Ez az út megmutatta a résztvevőknek, hogy a múltunkat nem szabad elfelejteni, és sokkal több annál, mint amit a tankönyvekből ismerünk.

Ökrösné Miszlai Edit és Samuné Jenei Mária osztályfőnökök

és a 11. évfolyam diákjai

TANULÓI VÉLEMÉNYEK A PARTIUMI KIRÁNDULÁSRÓL

„Nagyon sokat hallottam ezelőtt a partiumi kirándulásokról, ezért nagyon vártam, hogy milyen lesz az a hét, amelynek több mint a felét magyar történelemmel és irodalommal dús helyeken tölthettem el. Összességében nagyon tetszett ez a kirándulás, amely egyesítette az ismeretszerzést és az osztály közösségének formálódását. Nagyon sokat tanított a költők életéről és környezetéről, valamint a mai határon túli magyarságról ez a kirándulás. (Machan Zete, 11/A)

 „Összességében, számomra nagyon különleges volt ez az utazás, rengeteg új dolgot sajátíthattunk el, és számomra nagyon jó lehetőség volt megismerkedni jobban az új osztályommal és évfolyamtársaimmal. Nagyon jó tapasztalatokkal és élményekkel mentem haza, úgy, hogy nekem ez volt életem első iskolai kirándulása.” (Vida Nóra, 11/B)

„A baráti kötelékek erősebbé váltak, és új tanár-diák viszonyokat ismerhettünk meg, nem voltak tabuk, bármit meg lehetett beszélni. Pozitív élményekkel tértem haza.” (Kretovics Kamilla, 11/A)

 „A kirándulás során idegenvezetők és tanáraim elbeszélése által sokkal jobban megérintett a határon túli területek elvesztésének tragédiája, mintha könyvből olvastam volna. Nagyon tanulságos volt és sok hasznos információval gazdagodtam. Később is szívesen visszalátogatnék erre a területre, ahol a táj is különleges.” (Trupulai Dominik, 11/A)

„A kirándulás egyik legemlékezetesebb helyszíne Nagykároly volt, ahol megnéztük a híres kastélyt. A kastély gyönyörű építészete mindenkit lenyűgözött, és az is izgalmas volt, hogy a testvériskolánkat is meglátogattuk, ahol lehetőségünk volt megismerkedni a helyi diákokkal. Nagyon barátságosan fogadtak minket, és jó érzés volt látni, hogy határon túl is élnek magyar fiatalok, akik ugyanúgy kötődnek a kultúránkhoz. Nagyon különleges élmény volt látni, hogy az iskolában tanult versek mögött egy valós ember élete és története húzódik meg. Az volt az igazán különleges, hogy minden városban és minden történelmi helyen érezhettük, hogy a magyar történelem és irodalom él és továbbra is hatást gyakorol. Ez az út arra tanított, hogy a múltunkat nem szabad elfelejteni, hiszen sokkal több, mint amit a tankönyvekben tanulunk.” (Vas Dorina, 11/A)

„Amit nyertem az úttal, hogy megismertem, hogyan élnek a határon túli magyarok és mennyire más például egy magyar ünnep ünneplése. Nekünk természetes, hogy magyar ünnepekkor rutinosan megünnepeljük, viszont a határon túli magyaroknak sokkal nehezebb ezt megtenni. Nagyon érdekes volt látni, hogy egy másik országban magyarul beszélnek és magyar iskolák és boltok vannak. Nagyon sajnálom azokat az embereket, akik határon kívül maradtak, hiszen el sem tudnám képzelni, milyen nehéz lenne az életem, ha románul kéne tanulnom, és ha bemennék egy boltba, lehet nem tudnának magyarul.” (Szeles Renáta, 11/A)

„Miután az udvart is körbetekintettük, volt szerencsém a Szeptember végén című verset elmondani, ott, ahol maga Petőfi írta, eszméletlen felemelő érzés volt. Egy csomó tudást sajátíthattam el, és nagyon sok új dolgot ismertem és tanultam meg. A látvány továbbra is gyönyörű és a közösség a legjobb volt.
 (Volencsik Dávid, 11/A)

„Sokat számított az, hogy ha Hajdú tanár úr közelében maradtál egy kastély vagy csak egy régebbi épület megtekintésénél (…) ki tudtál hallani pár igazán érdekes történetet. Elég volt, ha csak követted őt, és ő ontotta magából az izgalmasabb történelmi érdekességeket. Így könnyű volt beleképzelni magad az akkori korba ,és így ez eszembe juttatta, hogy réges-rég milyen nagy volt Magyarország. Mert minden városban/településen, ahol jártunk, csak úgy meséltek az épületek. A hazatéréssel sok élményt nyertem. Az osztálytársaimmal csodásakat tudtam beszélni esténként, és nagyon összeszoktunk annyira, hogy sokan mondták, hogy ők benne lennének egy kisebb összejövetelben később is. Ez nekem visszajelzés volt arról, hogy élvezték a társaságunkat. Az is jó volt, hogy a másik osztállyal is összeismerkedtünk jobban.” (Mag Dominik, 11/A)

„Több helyen szabadkezet kaphattunk és a barátaimmal fedezhettem fel az épületeket, nevezetességeket, és az is jó volt, hogy elmehettünk Kauflandba a haverokkal meg sétálhattunk egyet, meg az esti teázások is nagyok jók voltak, lemehettünk, beszélgethettünk és jól érezhettük magunkat.” (Hajdú Richárd, 11/A)

„A kaplonyi templomban a kripta tetszett leginkább, és nagyon tetszett a hölgy előadása az elhunyt személyekről, akik teste ott nyugszik abban a kriptában. Összesen kettő kastélyt vizsgáltunk meg kívül-belül, egyik nagyobb volt, mint a másik. Nekem a nagykárolyi kastély tetszett a legjobban a kettő közül, mert tele volt különb történetekkel. Élményekkel és tudással gazdagodtam utazásom során az évfolyammal. Hatással volt rám ez a kirándulás, mert mélyebb betekintést nyerhettem az adott témáról minden egyes helyszínen. Közelebb kerültünk kultúránkhoz és közös örökségünkhöz. Remélem, hogy több gyermek a korosztályomban eljut Partiumba, hogy ugyanazokat az élményeket élje át, mint én.” (Szabó Petra, 11/A)

„A kirándulás legjobb része az volt, amikor este visszaértünk a szállásra, és közösen lehettünk a többiekkel, a másik osztállyal is jobb lett a kapcsolatunk.” (Fári Noémi, 11/B)

„Hazaérve fogtam fel csak igazán, hogy mennyi minden új dolgot tapasztaltam és láttam. Öröm volt látni, hogy a Romániában lévő magyar vonatkozású emlékszobrok előtt még mindig voltak friss koszorúk, és mindenki tiszteletben tartja emlékeinket. Hasznos tapasztalatokkal és emlékekkel jöhettünk vissza Magyarországra. Felfoghatatlan, mennyit változik egy embernek a véleménye, hogy milyen helyen is él, és megköszönheti, hisz véleményem szerint a magyarok, akik még kint élnek, még mindig részesei kisebb-nagyobb elnyomásnak. Nagy köszönettel tartozunk mindenkinek, aki lehetővé tette ezt a kirándulást.” (Árgyelán Csongor, 11/A)

„A testvériskolában szereztem egy barátot, akivel a mai napig tartom a kapcsolatot. Nagyon tetszett a költők szülőháza, de legfőképpen Koltó mesebeli tája, és hihetetlen volt a tudat, hogy ott járhattam, ahol Petőfiék a mézesheteiket tölthették. Köszönöm a szervezőknek, hogy létrejöhetett ez az utazás!” (Kopanyicza Heléna, 11/B)

„A partiumi kirándulás egy igazán felejthetetlen élményt nyújtott, ahol nemcsak a táj szépségeivel, hanem a régió kulturális és történelmi örökségével is megismerkedhettem.” (Tóth Noel, 11/B)

„Nagyon sok hasznos információt gyűjtöttünk 4 nap alatt, és rengeteg szép látnivaló volt. Számomra a kirándulás nagyon sok jó élményt adott és nagyon örültem, hogy ilyen csodálatos helyekre juthattam el.” (Maczelka Regina, 11/B)

„Az én véleményem szerint nagyon sok jó dolgot megtanulhattam a régi Magyarország területéről és a híres költők életéről. Ez a kirándulás segített, hogy az osztálytársaimat és az évfolyamtársaimat még jobban megismerhessem, és ezért köszönöm a tanároknak és az iskola vezetőségének, hogy részt vehettem ezen a kiránduláson, rengeteg jó élménnyel és emlékkel tértem haza.” (Fucskó Dániel, 11/B)

„Én élveztem a kirándulást, sok érdekes információt megtudtam a régi időkről, és nagyon sok szép helyet, képet és emléket láthattam. Az osztálytársaimmal jobb viszonyt alakítottam ki, de nem csak velük, hanem az évfolyamtársaimmal is, sokkal jobban megismertem őket. Köszönöm a tanároknak és az iskolának, hogy leszervezte nekünk ezt a kirándulást. Számomra nagyon élménydús és ismeretterjesztő volt.” (Farkas Linda, 11/B)

„Összefoglalva a kirándulás egy nagyon jó lehetőség volt az egész évfolyamnak, hogy tanulhassunk a nagy magyar költőkről.” (Nánási Zoltán, 11/B)

„Szerintem érdekes (…) és tartalmas kirándulás volt.” (Ambrus Tibor, 11/B)

„Összességében jó volt a kirándulás, és nem bántam meg, hogy elmentem.” (Maczelka Petra, 11/B)

 „Nagyon sok szép helyre eljutottam, (…) nagyon élveztem az utat.” (Akantisz Tamás, 11/B)

„Sok érdekességet megnéztünk, és rengeteg információt gyűjtöttünk a 4 nap alatt.” (Nagy Nelli, 11/B)

 „Hátborzongató, hogy több száz évvel később még mi is ott tudtunk állni, ahol a kor nagyjai éltek vagy éppen amerre minden nap jártak. Szerintem ez egy hasznos kirándulás volt, és amellett, hogy megnézhettük egykori kiemelkedő költőink hol éltek, merre jártak, megismerhettünk új embereket a testvériskolából. Személy szerint én kötöttem új barátságot is, (…) és magával ragadó volt a kilátás is. Persze a hangulatból se volt hiány. Igazán megérte ez az utazás.” (Szabadkai Titanilla, 11/B)

„Ez a kirándulás gazdag élményekkel és új ismeretekkel ajándékozott meg minket, és reméljük, hogy a jövőben is hasonló programokban vehetünk részt.” (Hegedüs Hanna, 11/B)

„A kirándulást nagyon tanulságosnak találtam, mert eljutottunk olyan helyekre, ahol a híres emberek a dolgaikat véghez vitték, és ez nagy különbséget jelent ahhoz képest, mintha csak az órán tanulnánk róla.” (Feier Ruben, 11/A)

Koltó „különösen megérintett minket, hisz közelről láthattuk a költő életének egy fontos darabját.” (Pintér Dávid, 11/A)

„Szerintem nagyon tanulságos és érdekes kiránduláson vehettünk részt minannyian, és sok új

dolgot tudhattunk meg magyar költőinkről is.” (Mizsur Zsanett, 11/B)

 „Én személy szerint nagyon élveztem a kirándulás mind a négy napját. A jó társaságban gyorsan elrepült az idő, volt rengeteg emlékezetes pillanat, melyre örömmel gondolok majd. (…) Örülök, hogy járhattam ezeken a helyeken” (Csongrádi Imre, 11/A)

 „Nagyon szuper és fontos élményekkel tértünk haza. Kedvenc programom a Károlyi kastély volt, ahol pazar látványokat ragadhattunk meg.” (Bugyi Loretta, 11/B)

 „A kirándulás számomra nagyon hasznos volt, mert eljuthattam olyan helyekre, ahol még nem

jártam, és sok-sok új információt kaptam. Mind az irodalmi, mind a történelmi ismereteimet is

bővítettem az ott hallottak alapján. A későbbiekben, az érettségi vizsgára készülve biztosan

eszembe fognak jutni a partiumi kirándulás emlékei.” (Spekhardt Réka, 11/B)

 „Elmentünk a tetvériskolánkhoz, ahol szeretettel fogadtak minket.” (Faragó Richárd, 11/B)

 „Az utolsó napon meglátogattuk a testvériskolát, ahol szívesen láttak minket.” (Nagy Balázs, 11/B)

 „Megnéztünk rengeteg érdekességet, és sok információt szereztünk a 4 nap alatt.” (Burián Péter, 11/B)