Comenius pályázatunk negyedik utazása Finnországba vezetett, ahol iskolánkat három diák és két tanár képviselte.
A pályázat témája a különböző országok játékainak megismerése. A résztvevő hét ország egy-egy bőröndnyi játékot cserél ki minden alkalommal, amelyeket kipróbálnak és így egy kis betekintés kapnak a másik nemzet gyermekeinek életébe. Az elmúlt időszak tapasztalatait és élményeit a projektmegbeszéléseken cseréltük ki egymással, ahol barátságos, nyitott és kreatív gondolkodású kollegákkal találkozhattunk.
Finnország ötödik legnagyobb tava, a Pielinen tó mellett fekvő Lieksa nevű városka egyik külterületi általános iskolája látott minket vendégül. E rendkívül barátságos, családias hangulatú iskola három összevont osztályában, hat évfolyamon, mindössze 44 tanuló tanul, három tanárnő és egy pedagógiai asszisztens vezetésével. Az erdővel körbevett kis iskolába iskolabusz vagy a szülők szállítják a tanulókat. Mivel a mi diákjaink finn családoknál laktak, így ők maguk is az iskolabusszal közlekedtek és belekóstolhattak a finn gyerekek hétköznapjaiba.
Ami rögtön szembetűnő volt számunkra, hogy milyen nagy gondot fordítanak a tisztaságra, a környezet rendjére és a természet megóvására – bár ez nem csak az iskolára, hanem a finn életvitel mindennapjaira is jellemző. A finnek nagyon sokat tartózkodnak a szabad levegőn, annak ellenére, hogy ott az időjárás sokkalta zordabb, mint felénk. A mozgás és a szabadban tartózkodás szeretete a mindennapos élet része. Általános iskolai éveik alatt hét sportot is elsajátítanak és aktívan űzik őket. (ősz-tavasz: finn baseball, foci, kosárlabda, tájékozódó futás; tél: korcsolya, hoki, síelés). Az iskolában a készségtárgyak oktatására is nagyon nagy hangsúlyt fektetnek. A rajz és a technika tanítása, azon belül pedig a famegmunkálás és barkácsolás kap fontos szerepet, de kertészkednek is.
A finn iskolások az elmúlt hónapokban a magyarországi játékokkal ismerkedhettek meg és ezen keresztül némi betekintés is kaphattak a magyar gyerekek életébe. A mi feladatunk most az volt, hogy mindhárom osztályban tartsunk egy-egy tanítási órát, melyen bemutatjuk országunkat, iskolánkat és ízelítőt adunk a magyar mesevilágból. Mindezt angol nyelven. Három diákunk: Bacsur Fanni, Madarász Dóra és Somogyi Bianka remek tanár néniknek bizonyultak, még a magyar csárdás alaplépéseit is megtanították a finn kisiskolásoknak. A technikai hátteret Antal László tanár úr biztosította.
Közös iskolai kiránduláson is voltunk az iskola tanulóival - egy kis vadvízi csónakázós túrán a környék több száz tava és folyója közül az egyiken (Ruunaa). Az ősz színeiben pompázó erdőségek és a vizek nyugalmat és szépséget árasztó hangulata csodálatos élménnyel tett minket gazdagabbá. A finn emberek teremtett világunk iránti szeretete és tisztelete példaértékű - nem csak a keresztyének számára.
A gasztronómiai élmény, amiben a pár nap alatt részünk volt szintén említésre méltó. A finnek teljesen hétköznapi ételeit ettük, ami nagyon más, mint az itthoni, de rendkívül ízletes. A hal elengedhetetlen része minden étkezésnek, melyhez sokféle ízletes salátaköretből lehet választani. A finnországi éghajlat és az erdőségek kedvező környezetet biztosítanak a bogyós gyümölcsök számára. A természet e vitamindús ajándékait az erdőben való barangoláskor bárki leszedheti. A belőlük készült italok, lekvárok és sütemények rendkívül finomak.
A finnek melegszívű vendégszeretete és szaunája ellensúlyozta az időjárás számunkra szokatlan hidegségét. Nyugodt, higgadt, barátságos emberek láttak minket vendégül, akiket mi is nagy szeretettel várunk a tavaszi, magyarországi Comenius alkalmon.
Bacsurné Nagy Ildikó – angoltanár