Integrált nevelés

 

INTEGRÁLT NEVELÉS

 

I. Sajátos nevelési igényű tanulók (SNI) nevelése-oktatása-fejlesztése iskolánkban

 

„Egymás terhét hordozzátok: és így töltsétek be a Krisztus törvényét!”((Gal 6,2)

 

1.Iskolánk céljai, feladatai az integrált nevelésben:

2004.szept. óta vállaltuk fel a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelését.2009.szept.óta a mozgásban akadályozott tanulók befogadó nevelésében is részt veszünk. A békéscsabai Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakértői véleménye alapján biztosítjuk az állapotuknak megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív ellátást.

 

Az integráló-befogadó nevelés fő célja, hogy a különböző okokból lemaradó, súlyos tanulási nehézségekkel küzdő tanulók felzárkózhassanak a minimum tantervi követelményekhez-differenciált tanórai foglalkoztatással, és tanórán kívüli fejlesztő, rehabilitációs, és felzárkóztató foglalkozások biztosításával.

A tanulókban csak akkor alakul ki reális, pozitív énkép, ha önmagához képest fejlődik, ér el sikereket. Ehhez szükségük van a szokásostól eltérő, nagyobb mértékű pedagógiai segítségre.

Az egyéni szükségletek felismerése, egyéni bánásmód alkalmazása, az egyéni képességekhez igazodva-egyéni fejlesztési tervek alapján-alapvető a sikeres neveléshez, oktatáshoz. A tanulók egyéni képességeinek kibontakoztatása, a felzárkózás társaikhoz csak különleges nevelési szükségleteik kielégítésével, speciális fejlesztő programokkal és segítő differenciálással biztosítható. Hatékonyan elősegíteni az alapképességek, készségek fejlődését a tanulók megismerése alapozza meg. Ebben ad segítséget a szakvélemény és a helyi gyógypedagógus, aki tájékoztatja és segíti a pedagógusokat, és a szülőket a tanuló állapotáról és javasol módszereket, eszközöket a sikeres tanórai munka tervezéséhez, az egyéni értékeléshez egyaránt. A fejlesztésben résztvevő minden szakember és pedagógus rendszeres együttműködésére szükség van a tanuló egyéni fejlődének eléréséhez, sikerélmények biztosításához, ezáltal pedig a gyermek személyiségének kiegyensúlyozott, harmonikus fejlődéhez.

 

A befogadó nevelés megvalósulása leginkább az osztályközösségekben észlelhető a tanulók számára. A segítés, a megértés és elfogadás légköre az érintett tanulók életére és tevékenységére alapvetően bátorító hatással van. A többi, a befogadó tanulók számára is nagy lehetőséget rejt az együttnevelés: hiszen mindennapjaikban megtapasztalhatják a befogadott tanulók gyengeségeit, és lehetőségük van segíteni és elfogadni őket. Pozitív tulajdonságaik megismerésében sokat jelentenek a közös programokban való együttes részvétel, az együttmunkálkodás. Az osztályfőnökök példamutatása és kezdeményezése, irányítása segíti a tanulók a tanulók elfogadó, segítőkész magatartásának és igazi, keresztyén közösség kialakítását.

 

A keresztyén közösségben minden gyermek egyformán fontos, hiszen Isten teremtett képmásai ők is. A közösségbe beilleszkedés, a „másság” megismerése és elfogadása természetes és magától értetődő. A többi tanuló számára pedig személyiségük gazdagodását jelenti az elfogadás megtapasztalása, a megszeretése és megsegítése annak, aki erre rászorul. Ez alapvető keresztyéni kötelesség és csodálatos emberi tulajdonság is, amely remélhetőleg majd felnőtt korukban is befolyásolja döntéseiket a sérült emberek iránt.

 

 

 

 

 

 

 

2.A rehabilitációs foglalkozásokról

A szakvélemény által javasolt óraszámban, tanórán kívül-de tanórai jelleggel-gyógypedagógus vezetésével történik a gyermekek egyéni fejlesztése. Helye: egy berendezett és felszerelt fejlesztőszoba a III.emeleten, amely kiváló helyet biztosít az egyéni foglalkozásokhoz. A kiscsoportos fejlesztés (1-4fő) és egyénekre kidolgozott fejlesztési tervek biztosítják, hogy minden tanuló egyéni képességeinek megfelelő fejlesztésben részesüljön. A fejlesztés alapvető célja, a szakértő bizottság által vizsgált és egyéni fejlesztésre javasolt pszichés tulajdonságok, tanuláshoz szükséges képességek fejlesztése.

 

 

 

A fejlesztés tartalma: -a sérült, vagy fejletlen funkciók korrigálása, kompenzálása,

                                  -eszköztudás, eszközök használatában való jártasság,

                                  -felzárkóztatás

                                  -tanulási technikák elsajátítása

                                  -szociális képességek fejlesztése

                                  -önálló életvezetés

amely speciális tréningeken, programokon keresztül valósul meg.

Terápiák:-gyógypedagógai terápia

                 -diszlexia-diszgráfia reedukáció

                 -diszkalkulia reedukáció

 

A kiscsoportos foglakozások bensőséges, meghitt hangulata a szorongó, vagy gátlásos gyermeket bátorítja, önbecsülésük saját teljesítményeik, sikerélményeik nyomán növekszik, önismeretük gazdagodik. Tudják, miben kell fejlődniük, mit tudnak már, miben biztosak. Nemcsak értelmi képességeik fejlődnek, de érzelmi-akarati életük is pozitív irányba fordul. A páros játékok, a az elfogadó, segítő légkör lehetőséget adnak a segítés gyakorlására is. Motiválja őket a sokféle játékos eszköz, rejtvények, a sok beszélgetés is. A két számítógép pedig nagyon gazdag lehetőséget kínál a gépírás alkalmazásától a legkülönfélébb számítógépes programok alkalmazására, a tanulási képességek fejlesztésére-önellenőrzést is biztosítva.

 

Értékelésük mindig az önmagukhoz viszonyított fejlődés megállapítása, az egyéni teljesítmények pozitív értelmezése. Különösen fontos számukra a legkisebb eredmény észrevétele. A pozitív hozzáállás, az akarás, az igyekezet elismerése kiemelt feladatunk. A dicséret, az elismerés és a biztatás elengedhetetlen az önbizalom növeléséhez, énképük pozitívvá válásához.

 

 

Külső szakemberek biztosítása: a szakértő bizottság javaslata alapján iskolánk biztosítja (együttműködési megállapodással) a következő terápiákat és szakembereket az érintett tanulók számára: -logopédiai terápia (logopédus)

               -pszichológia megsegítés (pszichológus)

               -mozgásterápiák:-SZIT (Szenzoros Integrációs Terápia)-terapeuta

                                           -szomatopedagógia (gyógytornász)

                                           -konduktív pedagógia (konduktor)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Együttműködés, konzultációk, fogadóórák:

 

A sikeres integráció alapfeltétele a nevelésben résztvevő nevelők és fejlesztési szakemberek rendszeres és összehangolt együttműködése. Ennek érdekében folyamatosan, de legalább évente 3x, tartunk konzultációs összejövetelt (gyógypedagógus és pedagógusok). Összehangoljuk egyéni terveinket, kicseréljük tapasztalatainkat a tanulók egyéni fejlődéséről. Megosztjuk a bevált, jó módszereket és biztosítjuk a szükséges eszközöket a tanulók sikeres tanórai munkája érdekében.

Évvégén szöveges értékeléssel tájékoztatjuk a szülőket gyermekük önmagukhoz viszonyított egyéni fejlődéről, és a minimum követelményekben elért szintjükről.

A helyi gyógypedagógus külön fogadóórát is tart (délelőtt), de minden hónapban várja az érdeklődő szülőket az iskola szokásos fogadóóráin.

A szülőket a nevelésben de a fejlesztésben is nélkülözhetetlen partnereinknek tekintjük, hiszen gyermekeiket ők ismerik legjobban.  Reméljük igénylik tájékoztatásainkat és segítenek az otthoni tanulás biztosításában, a szükséges gyakorlások elvégzésében.

Köszönjük bizalmukat, hogy gyermeküket a mi iskolánkba íratták. Gyermekeik fejlődése mindannyiunk öröme.

 

 

„Amit szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjetek velük.”

                                                                                                   (Mt, 7,12)

 

 

 

 

 

 

 

Orosháza, 2012-03-17                                Czihatné Tóbiás Ibolya                                                                                       (iskolai)                                                                                                gyógypedagógus