A szakmai vezető félévi beszámolójából
A pályázat céljaként testet öltő, gyökeres közoktatási változás létjogosultságát senki nem kérdőjelezheti meg napjainkban. Hihetetlen sebességgel változik a világ körülöttünk, változnak a körülvevő tárgyak, közegek, változik a munkaerőpiac, az oktatás pedig ki tudja hány éve ugyanazt a módszert követi.
Iskolai szinten hatalmas kiugrási lehetőséget jelent a pályázat ill. annak folytatása. Hiszen a legtöbb gyerek azért jön az iskolába, mert muszáj, nem azért mert érdekli ami ott zajlik és kíváncsi az aznapi órákra. A pályázatba bevont tanulócsoportok valóságos, életszerű helyzetekbe kerülnek a feladatok megoldása közben. A mai rohanó világban szükség van arra, hogy az iskola falain belül, modellezve éljenek át olyan helyzeteket a gyerekek, amik később előfordulhatnak az életükben, valamint olyan információkat dolgoznak fel, amit ők megtapasztaltak és az újonnan szerzett ismereteket pedig teljes egészében fel tudják majd használni, ha kikerülnek az iskola falai közül. További előnye a kompetencia alapú oktatásnak, hogy sokkal többször vonjuk be a diákokat a tevékenységekbe, hozzuk őket helyzetekbe, mint korábban, a régi típusú tanórák alkalmával.
A legnagyobb előrelépést ebben a félévben abban látom, hogy végre beindultak a képzések, így jelentős útbaigazítást, segítséget kapott az iskola abban, hogy mit és hogyan kell csinálnunk a megvalósítás során, illetve a belső képzések, tudásmegosztás során a képzésben nem részt vevő pedagógusoknak továbbíthattuk az újszerű módszereket. A bevont pedagógusok számára kötelezően teljesítendő három képzés közül már kettőn mindenki részt vett, így már csak egy van nekik hátra. (?)
A kezdeti zűrzavaros időszakon sikerült úrrá lennünk, kialakult a tömbösített órarend, megindultak az implementációk az érintett osztályokban. Úgy érzem, lelkes kis csapat viszi a projektet a hátán, és előrelépést fog jelenteni a program megvalósítása iskolánk életében.
Fizikai értelemben is változást jelent a program sok osztály életében, hiszen az újfajta tanulásszervezés újszerű megoldásokat igényel a mindennapokban is. A legszembetűnőbb változás, amint belépünk ilyen termekbe a padok elrendezése. Még a kisebb méretű tantermekben is sikerült megoldani a diákok ültetését, figyelembe véve a tábla elhelyezkedését és azt, hogy ne nagyon legyen diák háttal a tanárnak. Én személy szerint üdvözlöm ezen megoldásokat, és szorgalmazom a „nem bevont” kollégáknak is, hogy nyugodtan alkalmazzanak „koop”-technikákat a tanórák során.
Nemrégiben megérkezett a tankönyvek ill. segédanyagok digitális változata, jónéhány DVD-t foglal magába a csomag. A kollégák tanulmányozták a kapott anyagot, véleményezéseik alapján kerülnek kinyomtatásra, sokszorosításra a szükséges modulok.
A kollégák és a diákok visszajelzései alapján sikerrel hasznosíthatóak az elsajátított ismeretek, ügyesek a tanulók az órán és aktívan részt is vesznek a feladatokban. Még az idősebb kollégák is megleptek, amikor sorolták, hogy miket és hogyan csinálnak az órákon.
A második félév kiemelt feladatai
A legfontosabb intézményi feladatnak tartom az implementáció töretlen megvalósítását. Nincs kétségem afelől, hogy minden kolléga a tőle telhető legtöbbet fogja belefektetni az óráiba.
A projektben vállaltak szerint előttünk áll még két témahét (egy adott téma körüljárása több szempontból,minél több tantárgyat bevonva, rugalmas időkeretek között, iskolán belül és iskolán kívüli megvalósításban), valamint egy három hetet meghaladó projekt (egy adott tanulócsoport valamilyen problémát jár körül, a diákok aktív részvételével, valamilyen produktum, végtermék létrehozásával) megvalósítása. A projektmenedzserrel egyetértésben azon a véleményen vagyok, hogy ezen pontokban szeretnék több kollégát is megmozgatni a tantestületből. Olyanokat is, akik konkrétan nem érintettek a megvalósításban, mivel ez a program tulajdonképpen egész tantestületre vonatkozik. Legalább egy jó gyakorlatot át kell vennünk másik iskolától, ill. nekünk is legalább egyet fel kell töltenünk a megfelelő honlapra.
További feladatunk tehát a „tudásmegosztás”, azaz az elsajátított információk, tudás továbbítása a továbbképzéseken nem résztvevő kollégák irányába. Bízom benne, hogy minél több kolléga fogja elsajátítani az újszerű készségeket és gyökeres változás áll majd be iskolánk életébe.
Nyilvánosságot is biztosítanunk kell, szerepel a pályázati kiírásban, tehát a fenntartó, a szülők és a város felé is szerveznünk kell bemutató alkalmakat, ahol lehetőség nyílik a betekintésre az iskola életébe.
A folyamattanácsadó múlt heti látogatása során biztosított bennünket arról, hogy jó ütemben halad a pályázat megvalósítása, más városokhoz és iskolákhoz képest nagyszerűen halad a pedagógusok továbbképzése is.