BOLDOGSÁGPROGRAM
2017/ 2018. tanév
Készítette: Feketéné Varga Mónika
Boldogságprogram iskolánkban
Felelős: Feketéné Varga Mónika
Érintett osztály: 3. b
A Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatot hirdetett a magyarországi és határon túli nevelési-oktatási intézmények számára „Boldog Iskola"és „Örökös Boldog Iskola\" cím elnyerésére.
Intézményünk a Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium a 2017/2018-as tanévben megpályázta a „Boldog Iskola" címet.
A program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás korosztály számára. „ A Boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget." (Boldogságprogram)
A Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti az önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek.
A pályázat egyik feltétele, hogy az iskola legalább egy tanulócsoport bevonásával igazoltan tartson legalább egy Boldogságórát, és a program fenntartását a következő évben is vállalja.
Iskolánk egy osztálya, a 3. b osztály osztályfőnökével Feketéné Varga Mónika tanítónővel csatlakozott a programhoz.
Céljaink:
- Tolerancia: egymás elfogadása, a közösségi lét, szolidaritás.
- Az önismereten alapuló öntudat, amely egyben a másik ember tisztelete is.
- A nyitottság, a kíváncsiság, a játék és az öröm jogának biztosítása, a szeretet.
- A problémamegoldás képességének a kifejlesztése, mert tanulni csak az élethelyzetekből adódó problémák megoldásával lehet. E nélkül nem tud fejlődni a jellem, a személyiség.
- Az egymás iránti segítőkészség, tisztelet, együttérzés élményével gazdagodás a mindennapi gyakorlatban.
- A vitakultúra elemeinek ( bírálat, önbírálat, ok-okozati összefüggések, a mások véleményére való odafigyelés, nyelvi megformálás) folyamatos alkalmazása.
- Minél szélesebb körű önkifejezési lehetőségek biztosítása.
- Az alapvető erkölcsi értékek megismerése, felismerése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása.
- A környezetre és önmagunkra irányuló helyes, pozitív irányú cselekvésre és aktivitásra késztető érzelmek kialakítása.
- Az önismeret és világkép kialakítása, illetve az önismeret építésére irányuló igény felkeltése, fejlesztése.
- Kitartás, céltudatosság és elkötelezettség a célok megvalósításában.
A teljes Boldogságprogram 10 egymásra épülő témából áll, melyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök a következők:
Szeptember |
Boldogságfokozó hála |
Október |
Optimizmus gyakorlása |
November |
Kapcsolatok ápolása |
December |
Boldogító jócselekedetek |
Január |
Célok kitűzése és elérése |
Február |
Megküzdési stratégiák |
Március |
Apró örömök élvezete |
Április |
Megbocsátás |
Május |
Testmozgás |
Június |
Fenntartható boldogság |
A 3. b osztály havonta legalább egy boldogságórát tart, ahol feldolgozza az adott témát. ha lehetőség van rá, a téma anyagát folyamatosan, több órán keresztül dolgozza fel. A megtartott órák a tanmenetek reflexióiban követhetők nyomon. A magyar nyelv- és irodalom, a környezetórák illetve a napközis foglalkozások adhatnak otthont ezeknek a témáknak. A témák feldolgozásánál az iskolára jellemző tanulásszervezési eljárásokat alkalmazom. A megtartott órákról rövid beszámoló, illetve a tanulók munkái kerülnek feltöltésre a „Boldogságprogram\" webfelületére.
Az érintett osztály szülői munkaközössége tájékoztatást kap a programról és szülői beleegyező nyilatkozattal járul hozzá a megvalósításhoz.
csatolt dokumentumok:
- Boldogságprogram iskolánkban eredeti >>>
- Boldogiskola logó >>>
- Szivlogo teli boldogsagprogramfelirat >>>